Monday 20 May 2013

KENAPA AKU DGN SUCIE….



Aku bersyukur kerana dilahirkan sebagai seorang wanita Islam, mula dari lahir hingga sekarang betapa terlalu banyak nikmat yang kukecapi dari kurniaan Allah s.w.t. Tiada satu pun yang terpaksa ku bayar terhadap pemberiaanNya itu.
Sehingga sekarang aku berada di IPTA. Aku terus memasuki satu pertubuhan yang secucuk dengan jiwa naluriku yang memang bersih dan kenal Tuhan sejak dari asal kejadiannya. Oleh kerana banyak hijab dengan dunia fana aku jadi lupa dan seolah-olah tidak kenal akan Dia Yang Maha Pencipta. Kini aku mesti terus berusaha mengikuti berbagai aktiviti dan program yang mencederungkan diri kepada Tuhan.
Maka kini aku adalah ahli Jawatankuasa Surau Cempaka di Unimas. Ku harap pergerakan ini akan terus hidup di bawah bimbingan dan paung-payung tuan pemilik yang mempunyai kesedaran sebenar untuk menunjuk kami semua ke jalan yang benar, tidak terpengaruh dengan berbagai hasutan dan godaan hidup dunia yang menyesatkan. Aku tidak akan sekali-kali terpengaruh dengan budaya-budaya manusia tidak bertuhankan Allah seperti budaya Barat/Kuning yang sangat menjijikkan dan terlalu rendah moral dan lari dari landasan kehidupan yang disunnahkan oleh Nabi dan para anbia’ Allah SWT.
Ilmu ugama sangat luas, carilah berbagai pengetahuan akhirat di dalam berbagai buku-buku dalam pasaran, mulakan dari sekarang kepada rakan-rakan semua bacalah buku-buku ugama. Terdapat beribu-ribu buku yang sesuai untuk remaja seperti kita dalam bidang ugama, berbagai ilmiah akhirat di tulis oleh orang yang cerdik pandai tentang keugamaan, maka ambillah peluang semasa lapang, aman, sihat dan umur masih ada ini untuk mentelaah sebanyak mungkin. Jadikan ia satu hobi dan tabiat yang tidak boleh dilupa nescaya kita akan merasa kemanisan hidup dan ketenangan semasa membacanya.
Percayalah wahai rakan-rakan taulan………………………………………….
Membaca adalah pelita hati, hidup hati dek kerana nur/ilmu akhirat yang diberkati Allah begitulah sebaliknya seandainya kita kurang pengetahuan ugama dan tidak cenderung untuk mencari ilmu akhirat sesungguhnya menunjukkan kita memiliki hati yang gelap atau buta samasekali. Saya berseru kepada rakan semua pandulah hidup anda dengan ajaran-ajaran baik yang diberi oleh orang-orang yang berjasa kepada kita iaitu guru yang menyedarkan hal kepentingan mencari bekalan hidup di akhirat disamping memenuhi keperluan hidup kehidupan  di dunia. Kerana sesungguhnya “Dunia adalah jambatan ke akhirat”
               
Ya Allah..lindungi aku dari perkara yang tidak berfaedah,jauhi aku dari perkara yang tidak bermanfaat..kurniakan lah aku rahmatMu dan pertolonganMu..semoga aku sentiasa di redhaiMu ya Allah..” 
amin..ya Rabb...

Curahan rasa : Insan kerdil … ATIKAH.
                          SuCiE/uNimas. 2011/2012  

No comments:

Post a Comment